Jak mieć uporządkowany i zorganizowany dom?
Organizacja to równanie uwzględniające czas, przestrzeń, pieniądze i wysiłek. Wydajność to nasz okrzyk bojowy. Chcemy jak najmniejszej liczby kroków i najmniejszego wysiłku. W przeciwnym razie, nawet jeśli raz usuniemy bałagan, nie będziemy go utrzymywać. Postępuj zgodnie z tym przewodnikiem i zorganizuj swój dom raz na zawsze.
- Pamiętaj o głównych zasadach
Aby utrzymać porządek, użyj następujących zasad w każdym pokoju w domu:
• Zmniejsz ilość rzeczy, które posiadasz. To najbardziej bezpośrednia droga do efektywnego organizowania.
• Bądź zaradny. Kiedy masz mniej, znajdziesz bardziej kreatywne sposoby korzystania ze swoich rzeczy.
• Bądź elastyczny. Jeśli okaże się, że nie masz czegoś, czego potrzebujesz, nie uginaj się i nie kupuj nowych rzeczy pod wpływem emocji. - Inwentaryzuj swoją kuchnię
Wyeliminuj nadmiar pojemników do przechowywania. Lepiej pozwolić, aby mięso było przechowywane w zbyt dużym pojemniku, niż mieć 50 plastikowych pudełek bez pasujących pokrywek zapychających szafkę i lodówkę. Jeśli zabraknie pudełka, użyj plastikowego opakowania, torebek zamykanych na suwak lub folii aluminiowej. Lub zjedz resztki, aby uwolnić dostępne pojemniki.
Pozbądź się talerzy i misek o różnych rozmiarach i wzorach i kup jednolity zestaw. Gdy wszystkie naczynia są takie samej wielkości, łatwo jest załadować i opróżnić zmywarkę lub suszarkę. Łatwiej też mieć porządek w szafkach. - Nie potrzebujesz tak wielu butów
Jak utrzymać porządek w butach, nie powodując, że system jest tak przytłaczający, że jest ignorowany? Dla wielu osób przydatne jest przechowywanie każdej pary butów w osobnym, przezroczystym pudełku, jednak to rozwiązanie zajmuje dużo miejsca. Jest inne, łatwiejsze – zmniejsz liczbę posiadanych butów, tak, byś łatwo mógł znaleźć te, których akurat szukasz. Możesz również schować na antresolę lub strych buty zimowe, kozaki zajmują dużo miejsca i łatwo powodują bałagan w szafce z butami. - Nie chowaj głęboko koszy na śmieci
Jeśli twoja rodzina zostawia śmieci w kuchni lub salonie, wygodniej jest je wyrzucić, jeśli kosz na śmieci jest pod ręką. Jeśli gotujesz i robisz przy tym ogromny bałagan, wystaw kosz na śmieci z szafki na podłogę, w ten sposób będziesz mógł szybko pozbywać się śmieci, a kuchnia nie pogrąży się w totalnym nieładzie. - Zaprowadź porządek w skarpetkach
Konieczność znalezienia pasującej do siebie pary skarpetek to zmora większości mężczyzn lub ich partnerek. Skarpetki ciągle się gubią, giną. Ponieważ szkoda nam ich wyrzucać, pakujemy niesparowane skarpetki do reklamówki i wrzucamy do szafy, by później o nich zapomnieć. Jak rozwiązać ten problem? Zacznij od pozbycia się wszystkich skarpet i kupowania nowych tylko w dwóch najczęściej używanych kolorach. Już nigdy nie będziesz musiał dopasowywać i toczyć skarpet. - Nie niszcz wszystkiego
Umieść kosz w swoim biurze i w miejscu do odrabiania lekcji przez dziecko. Będziesz mógł na bieżąco pozbywać się niepotrzebnych papierów i dokumentów. Nie przechowuj niepotrzebnie popłaconych faktur i pokwitowań, które masz zwyczaj zatrzymać „na wszelki wypadek”. Jednak nie wyrzucaj bez namysłu wszystkiego, co popadnie. Jest dużo ważnych dokumentów, takich jak dokumenty notarialne, świadectwa ukończenia szkół i kursów, czy dokumentacja medyczna. Ponieważ papiery leżą płasko, nie zajmą zbyt wiele miejsca. Miej je uporządkowane tematycznie i chronologiczne, by w razie potrzeby wiedzieć, gdzie szukać. - Priorytet pokoju zabaw
Umieść zabawki takie jak LEGO w pojemnikach, które są płytkie i szerokie, aby dzieci nie musiały ich zrzucać, aby znaleźć to, czego chcą. Pozbądź się nadmiaru zabawek. Kiedy twoje dziecko ma ich mniej, będzie częściej korzystało z tych, które posiada. Kiedy się zepsują, możesz kupić nowe. To wszystko sprawi, że Twój dom będzie uporządkowany. Spraw, żeby dzieci postrzegały sprzątanie jako zabawę i wyzwanie, na przykład ustaw minutnik na trzy minuty i poproś dzieci, aby ścigały się, ile mogą posprzątać w tym czasie. Będziesz zaskoczony! - Przestrzegaj złotej reguły
Złotą zasadą organizowania jest to, że wszystkie przedmioty muszą być przechowywane w wyznaczonym do tego miejscu. Twoim celem powinna być pusta półka i przestrzeń w szufladzie. Zaplanuj czas w swoim kalendarzu, przejdź przez każdy pokój w domu i działaj. Zacznij od podłóg, następnie przejdź do powierzchni, a następnie opróżnij szuflady i wnętrza. Sypialnia zajmie dwa dni, kuchnie trzy. Jeśli potrzebujesz pomocy po raz pierwszy, zatrudnij profesjonalnego organizatora. Umiejętności, których się uczysz, mogą wystarczyć do przejścia przez dom. - Poświęć 3 minuty każdego dnia
Na świecie nie ma systemu organizacyjnego, który działałby, gdyby nie był utrzymywany. Celuj w system lub poziom rzeczy, które pozwolą ci posprzątać dowolny pokój w ciągu trzech minut. Następnie, po obiedzie, zabierzcie się za porządkowanie razem z rodziną. Zanim usiądziesz przed telewizorem lub położysz się z książką, przejdź się po mieszkaniu i odłóż wszystko na miejsce, aby nie zostawiać tych rzeczy na czas przed snem, gdy jesteś zbyt zmęczony, aby się ruszyć. - Mniej znaczy więcej
Jeśli zamierzasz zmniejszyć liczbę przedmiotów w domu, abyś mógł posprzątać w ciągu trzech minut, nie przynoś nadmiaru rzeczy do domu. Ustal zasadę, że nie kupuje się niczego, co nie znajduje się na liście zakupów. Jeśli jesteś w sklepie i myślisz, że możesz potrzebować mleka, nie kupuj go, jeśli nie ma go na liście. Oszczędza to posiadania nadmiaru produktów i zachęca rodzinę do bycia odpornym na jedzenie tostów zamiast płatków zbożowych. Jeśli jesteś w sklepie i widzisz dużą promocję, nie korzystaj z niej, jeśli produktu nie masz na liście. Pozbądź się nawyku „topienia” pieniędzy na rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujesz lub nie możesz użyć przed datą ich wygaśnięcia. - Ustal procedury
Codzienne wymyślanie procedury sprzątanie może być wyczerpujące i wprowadzać chaos. Zamiast tego twórz systemy, które wspierają twoje nowo zorganizowane życie. W środku tygodnia . Pozwoli to uniknąć gromadzenia się papieru na biurku i ułatwi zapamiętanie. Jeśli zapomnisz o jednym tygodniu, kiedy nadejdzie kolejna środa, poczujesz pilną potrzebę, aby to zrobić. A potem możesz zrelaksować się przez resztę tygodnia, ponieważ będziesz wiedział, że masz ustalony czas na zapłacenie rachunków. - Korzystaj ze wsparcia
Użyj timera, aby pomóc dziecku posprzątać pokój. Zatrudnij sąsiada, który pomoże ci posprzątać garaż. W pracy połącz siły z kimś, kto potrafi motywować i jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań. Kiedy szukasz systemów usprawniających swój dom, zadaj sobie pytanie: „Czy to jest wydajne? Ile pracy to zajmuje? Czy mogę to zrobić w jednym kroku?” Skorzystaj z tego przewodnika jako szablonu i dostosuj do swojego życia.